thewaytoahealthierme.blogg.se

2019-08-10
22:21:10

Skedenergi

Jag har kanske berättat om det här tidigare; om att jag har en strategi från en i personalstyrkan som kallas för Skedenergi .(man kan kalla det för Nyckelenergi också!)

Så nu längtar jag till att denna person sluta semestern så att vi kanske kan göra den fysiskt och hänga upp på kylskåpet.

Det går ut på att ranka sitt mående och visa utan ord hur måeendet är och hur det skiftar under dagen. Och en sked ger en energipunkt. Så vi säger att jag har 5 skedar idag, då är energin alltså mitt emellan. Men om skedarna är på 4 eller längre så är energin dålig; och samma sak fast tvärtom händer om jag har 6 skedar - då är energin högre. Sedan är det ju så, att varje händelse och göromål tar sänker energin och då får man helt enkelt minska ner på skedarna.

Exempel;
Jag har 7 skedar idag, energin sprudar och jag känner mig piggare än vanligt. Men så är det ju också måndag och jag måste åka och ta prover vilket jag gör i stort sätt varje vecka. Och den aktiviteten tar av mig 2 energipunkter, så nu har jag bara 5 skedar kvar. I och för sig så är ju det relativt bra ändå. Men så kommer jag hem och tvättar, som ytterligare sänker energin.

Men skedarna är också effektivt på det sätt att man, med hjälp av aktiviteter man faktiskt tycke om att göra så kan dom fyllas på och bli fler. Om jag tränar för att det är kul så får jag kanske 1 sked för att det  ger mer energi.

Så, de dagar då jag känner mig trött och orkeslös så kanske jag har typ 3 skedar på sin höjd och då kan även väldigt små saker göra att jag hamnar på nollsidan, samt minus.


Dock så är det lite jobbigt att berätta för personalen hur många jag har och hur det förändras under dagen. Så enklast vore ju att kunna trycka upp skedar (i papper såklart, målade och utklippta för hand) på kylskåpet varje morgon när jag känt efter en stund hur många skedar jag faktiskt har under dagen. 

Idag började det med att jag inte mådde bra, så då hade jag väl runt 4 stycken. Sedan somnade jag en stund på älskling bröst och mådde mycket bättre några timmar, både före och efter att han åkt hem och det mest positiva saken idag var när han i sömnen sade att han älskar mig. Sedan några timmar senare så puffade verkligheten mig i armen och energin sänktes till - 8. 

Jag blir så sjukt jävla less. 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: