thewaytoahealthierme.blogg.se

2018-03-07
13:36:34

Jag skulle vilja åka till....

Jag har enbart varit i Portugal, en resa som höll i sig i nio dagar. Jag kommer aldrig vilja åka tillbaka dit, då jag vantrivdes stort med hur dom behandlade barn och unga med funktionshinder. Det var en resa där vi, från Sverige skulle lära oss hur det var att komma från ett land som kanske inte är lika lyckligt lottad som Sverige och jag hade såklart förberett mig mentalt för den här resan, men jag hade aldrig, inte ens i min vildaste fantasi, trott att dom skulle misshandla en autistisk pojke i allmänheten, mitt på ljusa dagen. Jag fick en enorm hemlängtan och sade att jag aldrig mer skulle åka utomlands igen, och det har heller inte hänt.
Men såhär i vuxen ålder, med ett självständigt liv så är min högsta önskan just nu att få mig råd att kunna åka på en semesterresatill Grekland. Jag har, under en längre period av mitt vuxna liv tittat runt på olika städer i Grekland som jag skulle vilja besöka, och jag har fastnat extra mycket för Agios Nikolaos i Kreta, Grekland.
Staden i sig själv har en stor mysfaktor, med hamnkvarterets fiskebåtar, palmer, och pastellfärgade hus och det är som direkt taget ur en Grekisk, romantisk film.
Jag har absolut ingenting emot barn, då dom kan förgylla vardagen för mångt och mycket, men mitt främsta val att åka till Grekland är för att tillbringa tid till/med mig själv, och eventuellt den personen som vill följa med. Jag vet att pojkvännen inte vill åka till Grekland på grund av deras lite dåliga avlopp där man ej kan spola ner toalettpapperet, men för mig spelar det ingen roll, då historien i landet är viktigare för mig och naturligtvis är värmen inget dåligt alternativ istället för att åka till fjällen på vinterhalvåret och frysa ihjäl. (Jag älskar värmen! Hatar vintern!)
Varför jag fastnat för just Agios Nikolaos i Kreta är på grund av att det är så nära till allting, plus att det finns ett All Inclusive hotell bara för vuxna där, så man slipper alla hypade ungar. Två små stränder ligggger mitt i staden, och ett par kilometer söderut finns Almiros-stranden.
Alldeles vid den runda sjön i centrum ligger ett litet folklivsmuseum med färgstarka hantverk. Det finns också ett arkeologiskt museum med statyetter och smycken från den minoiska kulturen som blomstrade på Kreta samtidigt som Egyptens pyramider byggdes.
Här infogar jag några bilder jag har hittat på den här staden. Jag är helt förälskad i denna stad i detta land! <3
 
Kommentarer:
2018-03-07 @ 13:50:52

jag vill oxå åka utomlands😍men helst utan barn först o bara få njuta.😊

Svar: Hej Camilla! Ja det förstår jag! Vill åka nu, gärna på en gång, men har ingen möjlighet till det i dagsläget.
Tack så mycket för att du läser och kommenterar min blogg, det betyder väldigt mycket för mig! ❤️
thewaytoahealthierme.blogg.se

2018-03-07 @ 14:18:23
#2: Emelie

så härligt det skulle vara att åka utomlands! Jag åker på resa i september, men då med jobbet så det blir inte riktigt som semester utan mer en jobbresa :-)

Svar: Jamen eller hur! Åh vad mysigt att åka utomlands ändå trots att det är med jobbet, vart går resan? 😊
Tack så mycket för att du läser och kommenterar min blogg ❤️
thewaytoahealthierme.blogg.se

2018-03-07 @ 14:36:06
#3: Clara

Vill också åka, fast ska faktiskt åka utomlands nästa vecka! 😌

Svar: Åååh vad härligt! Vart ska du åka?
Tack så mycket för att du läser och kommenterar min blogg ❤️
thewaytoahealthierme.blogg.se

2018-03-07 @ 15:04:17

Åh det skulle jag med vilja! :)

Svar: Ja det skulle vara så skönt att få åka dit i någon vecka!
Tack så mycket för att du läser och kommenterar min blogg ❤️
thewaytoahealthierme.blogg.se

2018-03-07 @ 16:11:22
#5: Anonym

Jag har aldrig varit i Portugal men har hört bra om det, tråkigt att dom behandlar folk med funktionshinder så dåligt. Vi har pratat om Grekland för där ska det vara bra, fjällen är inte riktigt min grej 🙈

Svar: Ja jag tycker att det är väldigt tragiskt att dom behandlar funktionshindrade på det här sättet. Ja, Grekland är mina drömmars land och jag har på listan att någon gång få åka dit. 😊
Tack för att du läser och kommenterar min blogg!❤️
thewaytoahealthierme.blogg.se

2018-03-07 @ 19:37:16
#6: malin

Åh skulle vilja åka utomlands också, fast jag ganska nyligen kommit hem ifrån Thailand :)

Svar: Åååh vad mysigt!😍
thewaytoahealthierme.blogg.se

2018-03-07 @ 20:01:40
#7: bylisa.se

Ser riktigt härligt ut på bilderna! Är också sugen på en resa till värmen, men det dröjer nog... Mina småkillar är inte lika roade av att ligga still i en solstol som jag är! :D
Ha en fin kväll

Svar: Jamen eller hur, visst ser det väldigt mysigt ut då? 😍 Nä, barn brukar tycka att värmen är jobbig, det har jag fått berättat för mig.
Ha en fin kväll du med och en fortsatt trevlig vecka! ❤️
thewaytoahealthierme.blogg.se

2018-03-07 @ 20:48:42
#8: Petra

Har också bara varit i Portugal en gång men det är över 20 år sedan och då sig vi inget av det du beskriver. Tråkig att få behöva uppleva ngt sådant och särskilt de barn med funktionshinder... Blir ledsen i ögat... Grekland är superfint och du kommer inte att bli besviken när du åker dit!

/Petra

Svar: Ja, enligt mig var Portugal inget lyckligt land, iallafall inte för de funktionsnedsatta. Och ja, jag blir också väldigt ledsen när jag tänker tillbaka på det. Jag har satt upp på listan att jag vill och kommer åka till Grekland 😊
thewaytoahealthierme.blogg.se

2018-03-07 @ 20:53:41
#9: Harriet

Skulle själv med verkligen vilja åka på nån resa nu!

Svar: Ja det hade verkligen varit skönt att få åka till värmen! ❤️
thewaytoahealthierme.blogg.se

2018-03-07 @ 22:26:51
#10: Sandra

Men gud så fruktansvärt 😢 ! Då tänker då jag aldrig besöka Portugal, det är en sak som är säker. Men Grekland är fantastiskt på alla sätt, ett av mina personliga favoriter. Maten, folket, naturen, ja allt är så mysigt där. Har dock aldrig varit på Kreta. Sen känner jag precis som du, jag avskyr kyla ! 😄

Svar: Jag är så fascinerad av Grekland och har varit det en längre tid. Jag kommer garanterat att åka dit så småningom! Nej men precis, jag kan inte rekommendera Portugal på grund av det jag sett med egna ögon.
Tack så mycket för att du läser och kommenterar min blogg ❤️
thewaytoahealthierme.blogg.se

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: