thewaytoahealthierme.blogg.se

2020-05-28
20:25:36

10. Cirkeln (bok 1/3)




Cirkeln är första boken på en trilogi. En bokserie av tre böcker.

Engelfors. Vackert namn, tråkig stad. Omgiven av djupa skogar där alltför många går vilse och försvinner. Sex tjejer börjar på gymnasiet, och dom har inget gemensamt förutom att en uråldrig, mörk magi förföljer dom. 

Höstterminen har just börjat när en elev hittas död på en av skolans toaletter. Alla tror att det var ett självmord. Alla förutom dom som vet sanningen. 

En natt när månen färgat mystiskt röd förs sex tonårstjejer till den nedlagda folkparken. Dom vet inte hur dom tog sig dit eller varför dom är där, men utan varandra så kommer dom inte att överleva. 



Inte ens 5 minuter in i boken så stretar jag emot,känslomässigt, psykiskt. En karaktär hör röster i huvudet samtidigt som han skär sig i armen och på handlederna. Beskriver in i minsta detalj om djupet, blodet, ångesten, smärtan och friheten. 

Jag borde ha förstått det, borde ha varit förberedd på detta, det är ju trots allt ett självmord i själva beskrivningen.. Men jag var ändå inte beredd på att det skulle förklaras så ingående,in i minsta detalj. 

Utöver det så hade jag svårt att ta mig in i handlingen. Hade det varit en fysisk bok så hade jag nog inte orkat ta mig igenom det, men det underlättar när det är ljudbok. Jag tror att anledningen till att jag hade svårt att komma in i handlingen är att författaren växlar mellan alla dessa tjejer, 6 stycken, utan att bryta ett kapitel, utan förvarning. 

När jag själv skriver på det sättet så ger jag varje karaktär eget kapitel eller bryter av i scenbyte för att underlätta både för mig själv men också för den eventuella läsaren. Jag är inte utgiven författare, men jag skulle vilja bli det. Någon gång. Kanske. 

Rektorn på skolan där dom går är en av personerna som vill hjälpa dessa flickor att hitta sig själva som häxor.. Men jag litar inte riktigt på henne. Hon är så stel på något sätt. Och hon pratar om "ett råd"... Typ en sekt, med människor som bestämmer över det övernaturliga. 

Och just i slutet av boken så kändes det väldigt mycket som 90tals serien "charmed", eller det svenska namnet "Förhäxad". Verkligen! Så... Jag väljer att hålla för ögonen för det och hoppas att bok nummer 2 är bättre och inte halvkopierad av en tv serie. 🙈




Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: