thewaytoahealthierme.blogg.se

2018-03-09
21:31:24

Liten uppdatering

Jag lovade ju att jag skulle skriva om mitt liv och mina känslor utöver listan.. de senaste dagarna så har inte det skett, därför tänkte jag ta och berätta om hur läget är och vad som händer i mitt liv just nu.
Jag har mått sådär de senaste dagarna, jag har försökt tänka positivt, men när man inte har speciellt mycket ork över så gör man inte så mycket. Jag blev bortbjuden till mina svärföräldrar dagen efter att pojkvännen fyllde år, men min energi och mitt mående var i botten den dagen så jag tackade artigt nej, men det fick mig ändå att få dåligt samvete, eftersom dom är så snälla och stödjer mig så mycket.
Jag saknar min mamma också, väldigt mycket, men jag har inte haft någon möjlighet att hälsa på henne på närmare en månads tid eftersom jag inte klarar av att åka buss ensam just nu, och det tar mer energi än vad jag har just nu.
Jag ska försöka förklara något här, som en av personalen lärde mig, det är så att alla människor har skedar att räkna dagligen, och vissa dagar känner man att det är mer och andra dagar är det mindre. När jag vaknar på morgonen brukar jag ofta känna efter hur mycket ork jag har på ett ungefär och energinivån räknas då i skedar. Har jag bra med energi en dag så har jag runt 8-10 skedar och varje aktivitet jag gör under dagen tar bort en eller flera skedar. Har jag en extremt dålig dag med orkeslöshet så kanske jag bara har mellan 2-5 skedar. Och de senaste veckorna har jag bara haft några få skedar varje dag.
Så att åka bort och lämna mitt trygga hem när jag bara har 2 skedar gör att jag kommer överskrida den energinivån jag ligger på och då kommer jag tillslut gå in i väggen -igen.
På Tisdag nästa vecka kommer sippen att äga rum. En sipp är ungefär som en vårdplan, men det sker hemmavid, kommunen har fixat så att nästan alla myndigheter som jag har kommer att deltaga, tillexempel habilitering, öppen psykiatrin, kommunen, arbetsorgenteringen, och några fler kommer att samlas hemma hos mig och jag kommer gå berätta vad jag behöver för att minska risken att jag mår såhär dåligt igen och hur jag tar mig förbi det förflutna.
Jag försöker verkligen att vara alla till lags, men jag måste få säga ifrån och jag har börjat lära mig att göra det nu.. så när personalen lade alldeles för stor vikt på min sysselsättning och att den måste sätta igång snart så blev jag lite arg och sade ifrån, jag vet ju som sagt hur jag fungerar, hur extremt svårt det är för mig att ta mig ut när jag mår så som jag gör just nu, och att få ett arbete just nu är alltså inte en prioritering som jag värdesätter högt just nu. Det jag behöver är en samtalskontakt, någon som jag kan prata med, en psykolog helt enkelt. Jag vet att det kommer gå åt helvete om jag går in i en sysselsättning just nu. Jag har försökt förut, när jag mådde lika dåligt, att komma ut i sysselsättning och göra något annat än att bara gå hemma, men det gick helt enkelt inte trots att det bara var två dagar i veckan. Så jag vill ut i sysselsättning, absolut, det är liksom det jag strävar efter, men just nu så kommer jag inte klara det. Inte utan att jag får hjälp först.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: