thewaytoahealthierme.blogg.se

2018-03-05
16:03:42

10 slumpmässiga låtar

Idag ska jag alltså sätta min Ipod på "blanda slumpmässigt", men då jag inte har någon ipod så tar jag en lista ifrån YouTube som jag själv har skapat, den innehåller ungefär 40 låtar så det fungerar utmärkt att använda den. Jag kommer dessutom berätta vad låten betyder för mig och genom att använda musik så får man väldigt mycket sagt. Jag kommer alltså lägga till länkar till låtarna här och beskriva hur jag tolkar dom.

1. If I die young - the band Perry.
Första gången som jag hörde den här låten, satte jag upp den på min låtlista till min begravning. Jag vill inte att ni ska vara alltför ledsna, omfamna de minnen jag lämnade bakom mig istället.

2. Never Good Enough - Rachel Ferguson
Jag lyssnade på den här låten 24 timmar om dygnet när jag kämpade med bulimi. Jag hade just flyttat hemifrån, jag hade just gjort slut med min dåvarande pojkvän, jag började laxera och kräkas varje dag, flera gånger om dagen. Det var tomt i varje skåp, inklusive kyl och frys då jag köpte massa skräpmat för de pengar jag hade, när dom tog slut så åt jag istället ingenting och kunde gå flera veckor utan att äta mer än en hårdbröd och några få torra mariekex. Jag isolerade  mig själv från min släkt helt och hållet. Det är tack vare min ena storebror och hans son som jag kom  ut ur det mörkret. Min storebror hjälpte mig därefter att skriva inköpslista och skjutsade mig varje månad för att storhandla. 



3. Kill myself - Tim Mcgraw
I början när jag hörde den här country låten så fokuserade jag enbart på hur den här låten passade bra som beskrivning på hur jag kände mig i den situationen jag var i då.. jag gjorde allt jag kunde och mer därtill, ändå var det ingen i min närhet som såg det jag faktiskt gjorde. Jag såg ingen annan utväg just då.



4. Mad World - female cover Nightcore
Så den här låten har alltid varit extra speciell för mig sen jag hörde den för första gången. Jag ser mig själv i texten, och jag relaterar den här låten till min autism eftersom det är verkligen såhär det känns, dagligen - för mig.


5. Beauty from pain - SuperChick
Jag är glad att den här låten letade sig in i listan då den trots sin tragiska handling faktiskt innehåller en gnutta hopp. Och förhoppningen jag har är ju att jag snart ska få må bättre. Jag kommer ta mig ur det här mörkret, den här askan och födas på nytt som Fågel Fenix.


6. Heaven needed you more - original song
Det här är en av de få låtarna på listan som jag faktiskt hade önskat att jag kunde ha hoppat över, då det fortfarande gör väldigt väldigt ont i hela mig att lyssna på den här låten. Jag lyssnade på den när Vi hade fått missfall och det är en smärta som jag inte kan beskriva med ord. Jag lyssnade på den så mycket förut att jag nu kan hela texten utantill.

7. If I were a boy - Beyoncé
Så ja.. alltså såhär är det va.. jag hade en period i livet där jag tappade greppet om mig själv och min identitet förändrades. Jag har alltid, och markera mina ord när jag säger det här: jag har alltid varit en flickig tjej, som älskade rosa, klänningar och hårband med mer, jag kan göra listan väldigt lång. Men så, när jag var runt 17 år, så beslöt jag mig helt plötsligt för att raka av mig håret, gå i killkläder och kallade mig själv för Kim. Jag har fortfarande starka känslor gällande min kropps-identitet och vissa dagar är jag helt enkelt inte tjej medans jag nästkommande dag aldrig känt mig mer kvinnlig. Så den här låten passar in i mitt liv.



8. Dagens fattig bonddräng - Henrik Jonsson
Jag har ingen direkt känslomässigt band till den här låten, men den hamnade i min spellista på Youtube ändå eftersom den är så jäkla sann.


9. I'm not an angel - Halestorm
Jag faller väldigt ofta ner i funderingar och grubblerier, och inte sällan handlar dom om min pojkvän och vår kärlek till varandra. Den här låten stämmer in så bra på hur jag känner när han säger att han älskar mig. Jag vet att i slutändan så kommer jag skada honom, trots att jag egentligen inte vill. Och då min depression har eskalerat det senaste året så vet jag att han förtjänar mycket bättre än vad jag kan ge honom. För att inte trassla till det så kan jag beskriva det såhär: enligt mig gjorde han ett misstag när han sket i varningarna han fick, och jag borde göra det lättare för honom genom att göra det han inte klarar av.. men sanningen är den att jag är självisk, jag vill ha honom kvar i mitt liv.


10. Gud som haver barnen kär - Dia Psalma
Sådär ja, ännu en låt jag hade hoppats inte skulle leta sig in i den här slumpmässiga listan, men det gjorde den ändå. Ska jag vara riktigt ärlig så hatar jag den här låten extremt mycket då den får mig att må illa. Texten säger redan allt, så det här behöver jag inte ens förklara.


Kommentarer:
2018-03-05 @ 19:30:29

Henrik Jonssons låt och Dia Psalma gillar jag :)

Svar: ❤️
thewaytoahealthierme.blogg.se

2018-03-05 @ 21:12:40

Hoppas du får en fin kväll! :)

Svar: Detsamma fina du ❤️
thewaytoahealthierme.blogg.se

2018-03-06 @ 13:06:42

Bra tips :)

Svar: Tack så mycket ❤️ Den här listan var faktiskt rolig att göra eftersom musik betyder enormt mycket för mig. Det är ett sätt att uttrycka sig på. 😊
thewaytoahealthierme.blogg.se

2018-03-06 @ 15:54:51
#4: Malin

Bra tips! :)

Svar: Tack så mycket ❤️
thewaytoahealthierme.blogg.se

2018-03-06 @ 17:28:40

Fine tips :)

Svar: Tack så mycket ❤️
thewaytoahealthierme.blogg.se

2018-03-06 @ 17:42:45
#6: paulina

bra tips :)

Svar: Tack så mycket ❤️
thewaytoahealthierme.blogg.se

2018-03-06 @ 20:21:38
#7: bylisa.se

Bra inlägg! Väldigt ärligt och fint. Musik är fantastiskt, den kan peppa, stärka, trösta, läka och mycket mer! Vad man "behöver" och vill ha kan ändras mycket över tid, tur att det finns så mycket att välja på! :) Ha en fin kväll!

Svar: Ja musik är verkligen livet för en del, mig inkluderar i den listan, jag skulle aldrig klara ett liv utan musik eftersom jag väldigt ofta uttrycker mig med musik och texter. Tack snälla för att du läser och kommenterar min blogg! Ha en fin dag! <3
thewaytoahealthierme.blogg.se

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: